Chilichocken uteblev




Min gode vän Johan och jag kände för att vara så där grabbigt barnsliga och laga stark mat för sakens skull. Inspirationen fick vi av jänkarna som tycker det är jätteroligt att utmana varandra genom att äta världens starkaste burgare. Fast det finns gränser. Om restaurangen tvingar en att skriva på ett kontrakt att man äter chilichocken av egen fri vilja, så kan man ju fundera på vad man ger sig in på. Nej, vi ville skapa en stark upplevelse, ja lite av en utmaning, men man skulle faktiskt kunna äta den utan att ramla ihop på golvet medans omgivningen skrattar åt ens dumhet.


Men att påstå att Santa Marias ”Explosion taco spice mix – extra hot!” håller vad den lovar på förpackningen, är att ta i. Något vi misstänkte redan vid inhandlingen så därför bunkrade vi upp med färsk chili, cayennepeppar och inlagda jalapenos. Och den färska chilin var det drag i. Det kan jag skriva under på. Så den vägde upp tacomixens barnkalasstämpel. Burgarsmeten bestod av blandfärs, hackad gul lök, hackad vitlök, färsk chili, tacomix, cayenne, salt samt grovmalen svartpeppar. Förutom klassiska tillbehör så fixade Johan råstekt potatis och en krämig coleslaw. Ketchupen ersattes av sweetchilisås som även den kom från Santa Maria. Och resultatet? Visst var man lite nervös, men chilichocken uteblev. Ja, det var nästan så man blev lite besviken. Det blev en god och kryddig biff, men knappast något man skulle skryta om på youtube. Så bättre lycka nästa gång.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Nej usch varförförstöra maten med överdrivna mängder chili? Hur har du det annars min vän? Kram

2010-03-31 @ 18:08:57
Postat av: Thomas

Jenny> Ja det är en bra fråga, men som jag skrev i inlägget ville vi vara grabbigt barnsliga. Jag minns den ljuva ungdomen då man mer än gärna fläskade på med det man hade hemma; Tabasco, cayennepeppar, chilipulver och löjligt mycket svart peppar.



Sen satt alla och höll masken och den första som hosta eller slutade käka blev töntförklarad... Det var innan habaneros, ghostchilin och dödssåserna man kan beställa via nätet idag:)



Jag mår ganska ok. Håller på med mitt projketarbete el vad man skall kalla det för. Hur det med dig/er? Kram



2010-03-31 @ 23:25:51
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0