Vinter, var hälsad:)

Saffi och jag på vinterpromenad, februari 2009

 

 

Efter ett par trista dygn med hård vind och ösregn så hade jag mer eller mindre gett upp hoppet. Men nu snöar det äntligen. Media gör sitt bästa för att trissa upp stämningen och sänder som vanligt ”live” längs landets vägar. Och det är lätt att bli förvirrad. SMHI går ut på med klass-varningar och uppmanar folk att låta bilen stå hemma. Samtidigt minns man hur det var i vintras. I efterhand inser jag att jag kom lindrigt undan i förhållande till hundratals resenärer. En snabb koll på ”trafikstörningar” hos SJ och Trafikverket skvallrar om en hel del banarbeten, signalfel och självfallet – störningar på grund av vädret. Inte så konstigt att majoriteten väljer bilen framför kraftiga förseningar (om man ens kommer fram) samt utebliven resegaranti ala force majeure (läs mer än 1dm snö). Och ja, trots trafikkaos så väljer jag vintern. Det blir ljusare ute och en snöklädd omgivning ger en stämning som spöar höstrusket alla gånger.

 

 

Om man skulle ta och summera bloggpausen. Har jobbat mest hela tiden och det har blivit tidiga kvällar. I princip varje helg har spenderats i Malmö. Något fiske har det knappast blivit tal om. Det har ju regnat typ hela tiden och när vädret väl varit mer tilltalande försvinner solen bakom trädtopparna så pass tidigt att det inte varit någon mening att t ex dra till Svartasjön. Jag har även passat på att vaccinera mig mot influensan. Jag har varken tid eller råd att bli liggande och med tanke på att jag dagligen använder mig av vår dåliga lokaltrafik tillsammans med skolelever i blandade åldrar så kändes det som en smart sak. Förövrigt så skissar jag på lite rolig julmat och det kommer både bli exotiskt varvat med råvaror som kanske mer hör hemma i Emil i Lönnebergas värld. Tips och idéer är självklart välkommet. Ha en bra dag

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Micke

Härlig läsning som vanligt! Här i Göteborg är det vitt sedan några dagar:) Och jag som trodde att det i princip bara regnade här... Hoppas få se dig något vid jul, även om jag bara kommer vara hemma typ tre dagar.

2010-11-24 @ 16:04:36
Postat av: Thomas

Micke> Ja man blir lite förvånad, trots att man inte borde, för vi bor ju trots allt på nordliga breddgrader och vi har ju båda som barn åkt skridskor ute i viken, pulka på berget och haft snöbollskrig på rasterna:) Hade varit kul o råkas ja, skall höra med Milton när han rör sig uppåt. När drar du ner då?

2010-11-24 @ 16:33:22
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller med dig 100% här, hellre vinter framför slask o rusk, fast sen är det tråkigt med trafiken o att snåla sj vägrar ersätta rsenärerna när det strular till sig:/ Vad är det för spännande julmat du skall laga? Är riktigt nyfiken:) Kram

2010-11-24 @ 18:19:29
Postat av: Thomas

Anna> Det är bara att gilla läget...dt är ju bara naivt att förvänta sig att banverket kan hantera vintern, så det är bara att be till gudarna att man åtminstone kommer fram:)



Julmaten är fortfarande på planeringsstadiet och har du någon kreativ idé så shoot:) Kram

2010-11-25 @ 17:19:28
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: fina milton

OOOOH, gör egen korv med oxfärs och mycket kryddor. Köttig och stark...nom nom nom. Inlagd sill med lime är inte heller att förakta. Vanlig färskt sillåda med tomat och dillfrön,grädde gör det hela lite smaskigare. Kram!!!! Fina

2010-11-28 @ 16:53:54
Postat av: Thomas

Fina> Korv är faktiskt en av prylarna som vi skall försöka ge oss på i år (igen) och inläggningar blir det definitivt:) Vi får se vad som händer. Hade gött. Kram



2010-11-28 @ 21:07:17
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Är du inte rädd när du åker buss i snökaoset? Kraam

2010-11-29 @ 21:27:02
Postat av: Thomas

Jenny> Nej faktiskt inte, mer rädd för att inte komma fram till slutdestinationen. De senaste resorna har tagit en evighet. T ex i lördags, då jag drog 11:00 från SBG och var framme i Malmö 16:30, likaså i söndags då jag drog hem...tog hela dagen tyvärr..



2010-12-01 @ 15:22:50
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0