Oktoberfiske:)

Tänkte pröva något nytt och publicera två filmklipp från dagens fisketur i vår favoritsjö. Vi var ganska säkra på att det här skulle bli en lyckad dag, för redan när vi kom dit så såg vi vettskrämd småfisk som i panik tycktes fly från något som jagade dem vid ytan. Det tog inte många minuter innan det small till och jag hinner precis (vi snackar alltså om sekunder) landa en fin gädda på 3,8kg, innan jag i ögonvrån ser hur det vakar precis där Johan har sin gäddfluga. Nu är det hans tur som filmklippet nedan visar.

Roligt höra o hur uppspelta vi blir och alla som sportfiskar förstår känslorna. Tyvärr slutade det inte så bra för Johan den här gången, men det blir fler chanser.



En stund senare var det dags igen för min del. Gäddan kämpade emot på ett vis som gjorde att vi båda trodde det var en riktig bjässe. Det dröjde flera minuter innan den ens började närma sig bryggan och ytterligare några innan vi fick visuell kontakt och det var väl inte direkt nåt monster. Den fick återgå till det fria efter lite fotografering.

Sen blev det vindstilla och huggsexan dog ut och efter ytterligare någon timmes fiske bestämde vi oss för att det fick räcka för idag. Att flugfiska efter gädda kanske är något ändå:) Jag tänker pröva det så fort tillfälle ges:)

/Thomas






Kommentarer
Postat av: Micke

Kul med film! Blir väldigt fiskesugen! Det var en talande tystnad där ett tag efter den tappade stora gäddan...

2010-10-14 @ 07:49:25
Postat av: Peter

Vad synd att din kompis tappa den där stora gäddan, hur stor tror du den va? Hur många gäddor brukar du ta med hem?

2010-10-14 @ 11:08:20
Postat av: vettä!

hahaha, är det du som skriker "oj oj jäävlar!" värsta actionscenen ju!!

2010-10-14 @ 13:45:04
Postat av: Thomas

Micke> Jo det känns schysst att ha det på film och inte bara en massa bilder. Trodde först det skulle bli en massa tjabb med att lägga upp det på tuben och få in det på bloggen, men det var busenkelt. Man blir alltid lika besviken när det går åt skogen, fast jag tror Johan var mer sur för att han blev av med spinnflugan. Det sjuka var att beteslåset gick upp, det var alltså inte linan som brast.



Peter> Ja det var riktigt bittert. Svårt att avgöra storlek när den är i vattnet..kanske 5kg..kanske 6..vi får se nästa gång vi är där för nu har båda införskaffat spinnflugor=) När vi fiskar i havet så måste vi ju följa Fiskeriverkets regler, dock är vi inte intresserade av att fylla frysboxen så det är egentligen sak samma och när vi väl fiskar i Blekinge skärgård så får vi sällan något ändå. Jag har t ex mer eller mindre gett upp gäddfisket i Hällevik och andra platser där man fortfarande har möjlighet kräver båt. Nu har jag redan ett par gäddor i frysen så nu fiskas det i första hand för att det är roligt.



Vettä> Japp det är jag. Låter inte riktigt klok, men man var riktigt glad, så ha överseende=)



2010-10-14 @ 17:40:32
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Peter

Vad säger fiskeriverket då? Trodde de bara höll på med yrkesfiskarna angående torsken och åleb?

2010-10-14 @ 19:02:08
Postat av: Thomas

Peter> ”Fiskeriverket har beslutat införa nya bestämmelser för gäddfiske med handredskap i Östersjön. Från och med den 1 april är det förbjudet att behålla mer än tre gäddor per fiskare och dygn och dessa gäddor får vara mellan 40 och 75 centimeter. Bottenviken är dock undantagen.



Reglerna gäller alla fiskemetoder där handredskap andvänds, bland annat spöfiske, trollingfiske, dragrodd, uttring, dörjning och angeldonsfiske.



Endast gäddor mellan 40 och75 centimeter får behållas, de andra ska genast släppas ut i vattnet igen. Reglerna gäller i Östersjön utom Bottenviken, (ICES delområde 31) och de träder i kraft 1 april 2010”



Källa: https://www.fiskeriverket.se/arkiv/nyhetsarkivpressrum/fiskenytt/nyabestammelserforgaddfiskeiostersjon.5.28d9b61d126d6846f298000937.html

2010-10-14 @ 20:28:24
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Thomas

Peter> Skall bara förtydliga att jag menar att gäddfisket i Hällevik, dvs i havet, är värdelöst samt att andra platser i skärgården där man fortfarande har hyfsade chanser kräver båt, alltså inte att man behöver båt i Hällevik:)

2010-10-14 @ 21:08:14
Postat av: Peter

hehe ingen fara jag fattade det. När jag tänker efter har du tidigare belyst Fiskeriverkets regler och jag börjar förstå hur du tänker i den frågan. Man förstår deras avsikter som ändå blir felaktiga:/

2010-10-14 @ 22:33:31
Postat av: Anna

Grattis till lyckat fiske!!

2010-10-16 @ 20:47:56
Postat av: Margareta Milton

Tack för att jag fick följa med på spännande fiske!!!

2010-10-17 @ 18:35:50
Postat av: Thomas

Anna> Tackar tackar:)



Fina> Det bjuder jag på=)Skall försöka få ut så mycket som möjligt av den säsongen.

2010-10-17 @ 21:39:02
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0