Ansjovis vs sur strömming

 

 

Det har varit surströmmingsrpemiär och ni fåtal som följer äventyren här på Krydderiet vet att jag gått från att smaka fisken till att faktiskt tycka om den. Därför har jag lobbat för att polarna skall få uppleva en norrländsk tradition. Jag erkänner att jag kanske överskattat min övertalningsförmåga. Många är dem som säger sig vara beredda, men få är villiga att faktiskt göra det och suckar ansträngt och börjar flacka med blicken samtidigt som de försöker komma med en lämplig ursäkt, när det väl gäller.

 

Så det har inte blivit någon surströmming, utan det slutade med kräftor – igen. Hur kul är det att tvinga någon liksom?  Då jag faktiskt börjat tröttna (hör och häpna) på kräftor så ligger fokus mer på vad man skall ha till.

 

När jag var barn så var det alltid svampfyllda crêpes som gällde. På äldre dag har det förståss utvecklats. Hemma hos Emma och Stoffe så bjöds det bland annat på en mycket läcker västerbottenpaj toppad med smörstekta kantareller och ruccola.  Frasiga smördegspiroger och en matig vegosallad sea food style, signerat Malin och jag själv gjorde en chilipaj.

 

Nja, dags för något annat. Men vad? Dum fråga, egentligen. Skogen är ju full med svamp! Jag har hittat kantareller, svart trumpetsvamp, Carl Johan, champinjoner och de stoltaste fjällskivlingar. Bara att hacka ner svampen och fräsa den med lite lök, på med en skvätt grädde, en svampbuljongtärning osv.. Detta gratinerades i snäckskal med riven parmesan. Så enkelt att det nästan är löjligt, men så skall skörden från skogen avnjutas, anser jag.

 

När jag öppnade kylen och tog ut svampen från gårdagens promenad så upptäckte jag en konservburk med ansjoviskryddade småsillfiléer. Och då kom jag på vad man skulle hitta på med påsen med kavring som låg och samlade damm. En ansjovistårta är aldrig fel. Baserad på grekisk yogurth, majonäs, dill och en massiv mängd färskriven pepparrot och så klart - mycket ansjovis. Måhända kunde den vara vackrare att beskåda, men jag hade ingen fin dill hemma. Men den blev riktigt god. Inte för stabbig, inte för lös. Schysst sälta från ansjovisen och sting från pepparroten.

 

Men surströmmingen är på gång ändå. Förhoppningsvis inom en snar framtid. Nu har jag dock ätit den traditionsenligt med vissa modifikationer så jag är nyfiken på att göra en ”låda”. Vad tror ni om det?

 

God natt och sov gott!

 

/Thomas

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Gissa det du

Jag som precis skulle gnälla lite över att du inte publicerar din matlagning längre, men tji fick jag. Den ser smaskig ut och den är visst det vacker!



Fast den där surströmmingslådan eller vad det nu är du tänker pröva..??

2010-09-03 @ 23:56:51
Postat av: Thomas

Gissa det du> Ok då:) Jo jag vet att det varit dålig uppdatering på sistone. Mycket som snurrar just nu. Och lösningen på det är att jag håller på och starta en ny blogg där jag kan ventilera allt som inte hör hemma här på Krydderiet.



Surströmmingslådan måste ju bara prövas, och fram till dess så får du njuta av den här:



http://www.youtube.com/watch?v=1a4OcBLmN8U&feature=channel



2010-09-04 @ 13:52:25
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

Hej ! Smaskiga saker. Här en enkel, men supergod liten rätt. Stek Karljohansvamp knaprig i smör. Salt peppar. Blanda med stompa av smör o mandelpotatis. Åtminstonde min gom skrek av lycka... Kram!! Fina

2010-09-04 @ 14:14:10
Postat av: Gissa det du

HAhaha, nej du, det blir inget surströmming för min del, fy faan säger jag! Ny blogg säger du? Vad skall den handla om då?

2010-09-04 @ 18:37:49
Postat av: Jenny

Gissa det du> Äh kom igen, vi ska sluta va så fega.. Ok att det bara var en av turisterna som gillade det, men han blev ju störtkär i tunnbrödsklämman och de andra vågade i allafall smaka.



Thomas> Nu blir jag jättenyfiken. Ny blogg? Tell me more, tell me more:) kraam

2010-09-04 @ 19:38:15
Postat av: Gissa det du

Jenny: Ja..jo och iofs..Men nu skall du veta att jag tillhör den där katergorin som Tomas skriver om, de där som först är på men som slingrar sig om det väl visar sig vara allvar. Enligt Expressens klipp så är det ju bara 1 av 6 turister som verkligen tycker om det och jag hade antagligen inte varit han...



2010-09-04 @ 23:20:26
Postat av: Thomas

Alla> Jag tycker det är roligt att så fort jag nämner "surströmming" så vaknar ni till liv. Man delas snabbt upp i två läger: De som vägrar och de som inte vill äta själva, men som berömmer de som vågar pröva.



Jag saknar just nu den tredje "gruppen"; ni som faktiskt är beredda att vara med på en klassisk surströmmingsskiva.



Och självklart skall jag pröva göra en "låda". Matjessill, ansjovis osv har vi både i paj, på smörgåsar osv, så det är klart att man måste kunna göra något mer med surströmmingen än att lägga den i en tunnbrödsklämma:)



2010-09-05 @ 23:39:19
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0