Ingen anledning att sura:)

 

 

Här är den. I all sin enkelhet. En rätt som måste upplevas för att förstå dess storhet. Hoppas att någon av er läsare går från ord och handling. Skulle vara grymt kul och få lite feedback.

 

Surströmmingslåda, enligt Thomas

 

  • 1½ gul lök
  • 3 stora potatisar
  • 2 hårdkokta ägg
  • 4 filéer surströmming (Höga Kusten)
  • 1½dl grädde
  • 2-3msk Ejderns kaviar, eller annan orökt
  • Hackad dill och bladpersilja efter smak
  • Ströbröd

Ugnen på 200 grader.

 

Skala och skiva löken mycket tunt. Fräs den därefter i smör. Skala och skär potatisen i tunna stavar. Hacka ägget och vispa ihop grädden och kaviaren. Jag tog ett litet knippe persilja och dill och hackade ihop till 1½dl. Surströmmingen öppnar vi som vanligt ute och under vatten. Skölj dem gärna med mineralvatten. Skär filéerna i mindre bitar. Smöra in en mindre form. Strö lite örthack över botten av formen, vara sedan med potatis, stekt lök, hackat ägg och surströmming och upprepa tills formen är full. Slå över kaviargrädden och avsluta med ett tunt lager ströbröd och ev någon klick smör. När gratängen (20-30 min) fått fin färg och känns mjuk så är det klart. Den kan med fördel vila en stund innan servering.

 

Så vad tyckte vi? Riktigt, riktigt gott. Ett bra komplement till tunnbrödsklämmorna. Jag är övertygad om att den här lådan hade man utan problem kunnat ha med på ett smörgåsbord. Folk hade tagit både en och två gånger och sen tappat hakan när de insett att de ätit och njutit av något de totalvägrat hela sitt liv. Jo, jag tror minsann jag skall överraska några kompisar=)

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Peter

Jag vågar pröva, men det är bara ett problem. Man kan ju inte köpa surströmming på lösvikt, så vad göra med resten?

2010-09-11 @ 17:22:36
Postat av: Peter igen

Dum fråga av mig. Jag får nog köpa lite tunnbröd och pröva det med. Tack för inspiration som vanligt!

2010-09-11 @ 17:23:39
Postat av: Jenny

Jag måste säga att det där ser betydligt säkrare ut än att äta dem som traditionen bjuder;) Fast jag är inte så förtjust i eider-kaviaren, barnsligt, jag vet, så det får nog bli kalles och det borde ju gå lika bra? Hur mycket surströmming smakar det från 1 till 5?



kraam



2010-09-11 @ 20:40:19
Postat av: Thomas

Peter> Ett mycket bra beslut från din sida. Du får berätta hur det gick!



Jenny> Ja kaviar som kaviar typ, det är en smaksak och i vanliga fall föredrar jag också Kalles på mina smörgåsar. Hur mycket surströmming det smakar? Hmm..en bra fråga. Nu är jag van och tyckte det var helt ofarligt. Svårt och säga hur en nybörjare skall reagera...Jag skulle säga 2½. kanske 3.. Men nu är jag van och sen antar jag att märket också spelar in. Försök få tag på Höga Kustens filéer Öppna burken utomhus och under vatten så skall det nog gå bra! Önskar dig lycka till=)



Kram



2010-09-12 @ 22:57:56
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Peter

Godkväll. Nu har jag handlat råvaror och imorgon kväll kommer vi pröva ditt recept. Skall bli mycket spännande!!!

2010-09-16 @ 20:45:48
Postat av: Peter

Surströmminggratängen var ju god?!?!!! Snacka om att man blir förvånad. Jag tillägger dock att jag höll på att spy när vi öppnade burken och de andra i sällskapet vägrade vara i köket när jag gjorde gratängen. Jag hade i mer kaviar och dill än in ditt recept, men ha överseende med mig:)



Tillagad smakade det jättebra, men tunnbrödsrullarna var svåra att få i sig, trots all öl och snaps. Men tack för tipset och för att du lyckades övertyga mig om att pröva överhuvudtaget!!



2010-09-21 @ 11:00:06
Postat av: Jenny

Peter & Thomas> Jag bangade ur..redan i affären och nu skäms jag för min feghet. Själva tanken att laga något till något man måste öppna under vatten var väl den största anledningen. Men jag är impad av Peter och hans vänner och dig med Thomas kraam

2010-09-21 @ 13:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0