Glad påsk:)

 

Brässerat lamm, serverat med smörstekt sparris, country fries och rödvinssky

 

Godkväll och glad påsk på er. Vi börjar med det som Krydderiet ursprungligen handlade om – matlagning. Min kära mor fyllde år för ett litet tag sen så jag passade på att bjuda henne på födelsedagsmiddag. En härligt retro toast med räkor till förrätt (bilden nedan) och lamm till huvudrätt. Hon uppskattade det, precis som min far och även jag själv blev hyfsat nöjd med smakkombinationerna. Annars är det Gi som gäller och det är inte mycket som är fotoaktuellt då.

 

 

Just ja en grillkväll på Ryssberget har vi också hunnit med. Förvisso för kallt för att sitta ute, men grillsäsongen är åtminstone invigd.

 

 

Vegogrillspett med det bästa från Malmö och en potatissallad med äpple och inlagd röd jalapeno. Fiske är ju också något som publiceras här med jämna mellanrum. Årets säsong är inte mycket att tala om. Det är ovanligt mycket snack lite verkstad, tyvärr. Som tur är resonerar en del ungefär som jag; Vi får inte mer gäddor genom att inte ens försöka och vi har ett visst antal veckor på oss då det är fart på insjökrokodilerna. Det gäller att ta vara på dem.

 

På klippet nedanför besöker Markus och jag samma sjö som har bjudit på grova abborrar och gäddor förra året.

 

 

Naturligtvis lyckas vi pricka en dag med riktigt ruttet väder och bortsett från lite kontakt med sjöns invånare den första halvtimmen så var det stendött. Men här är fisket bra så nu är det bara lite tålamod som saknas. Man har ju tyvärr blivit bortskämd i Svartasjön och förväntar sig samma omedelbara action vart man än är. Men på måndag (om allt går som planerat) drar vi dit igen.

 

Så var det påsk igen och ikväll blir det sill och ägg, gravad lax och lite annat smått och gott. Vad skall ni själva äta? Alltid kul o höra. Ha en bra påskhelg så höres vi.

 

 

/Thomas

 

 


Kommentarer
Postat av: Hobbiten

Glad påsk Thomas! Lammköttet och räkmackan ser riktigt smaskiga ut, men de där vegetariska sakerna ni grillar har jag inte mycket till övers för.



Vart var ni o fiskade? Och hehe, du glömde berätta om en detalj om vad som hände där!! Och förresten, kommer du såga Hällevik i en eventuell framtida bok?



2011-04-23 @ 08:53:17
Postat av: Thomas

Hobbitten> Glad påsk själv.



Vi var iväg där vi far förra året=) Om än en månad tidigare. Hela fiskedagen passar sig inte riktigt på Krydderiet, vilket jag tror du förstår=)



Roligt att du ställer den frågan, för det är andra som också undrat om Hälleviken. Min barndomskompis Jönsson, som på den tiden var en mycket duktig gäddfiskare tycker att man skall skona Hällevik av nostalgiskäl och han har en poäng. För jag har jättemånga fina fiskeminnen därifrån. Gamla foton och fiskedagböcker att backa upp det mesta från när man var barn och ungdom. Och det var också i Hällevik som jag lyckades landa ”krokodilen”, vars vikt jag fortfarande inte lyckats överstiga, varken där eller någon annanstans.



Däremot bör verkligheten komma ifatt folk. Landet kryllar av fiskevatten som är grymt överskattade och som marknadsförs på ett näst intill ohederligt vis. Hällevik är definitivt inte längre en hot spot för gädda och abborre. Det finns gott om havsöring vid nabbarna och näbbgäddorna bjuder alltid upp till dans i början av maj, men annars är det ganska öde.



Alla som sportfiskar eller lägger nät för husbehov i Hälleviken kan intyga ovanstående. Från 1999 dröjde det enda fram tills 2008 innan jag lyckades landa en gädda i hamnen och då skall du veta att jag där emellan med jämna mellanrum försökt i 2-veckorsperioder i mars och april utan någonting. Inte ett hugg, inte ens någon visuell kontakt med ”stående” gäddor som man förr såg överallt längst bryggorna.



Och tro mig, jag om någon hade önskat att situationen var annorlunda. Och dom som påstår att jag har fel är hjärtligt välkomna att bevisa det, genom t ex att själva visa vart i hamnen och i viken allt är som det en gång var.



Intressant läsning i ämnet hittar du här:



https://www.fiskeriverket.se/download/18.23896975121afca7622800069/G%C3%A4ddseminarium+f%C3%B6rvaltning+och+fiskev%C3%A5rd+20090309.pdf



2011-04-23 @ 10:31:29
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Peter

Glad påsk:)



Vi tänkte grilla idag. Jag harlagt karréskivor i marinad och så blir det potatisgratäng till. Orkar inte med mer ägg o sill:/



Har precis läst igenom din redogörelse om fisket både här och på andra. Tycker det är rätt löjligt att man orkar bitcha med dig, då du har betydligt större koll då du faktiskt fiskar till skilnad från dom flesta av oss andra..



Hur går det med lägenheten förresten, det har jag glömt fråga.



Ha en bra helg nu:)

2011-04-23 @ 11:32:02
Postat av: Anna

Påskkramar;)

2011-04-23 @ 12:44:02
Postat av: Thomas

Peter> Dt samma, eller glad fortsättning kanske är mer på sin plats. Det låter hur fint som helst. Vi grillade oxå i lördags, en riktig grillbuffé skulle man kunna kalla det=)



Ja ang fisket, så visst, jag håller med dig, vissa av dem som ifrågasätter min syn på det kustnära fisket har själva inte fiskat på flera år, om de gjort det någonsin, ändå är de väldigt säkra på att jag har fel. Tråkigt att det är som det är, men o andra sidan hade man missat många av de bra sjöarna som faktiskt är levande ekosystem. Dagens tur är ett exempel på hur fisket kan vara när människan inte kluddar till det med överfiske och gifter.



Jo jag trivs bra i lägenheten, behöver en soffa o lite annat för att göra den lite mer hemtrevlig när man har besök=)

2011-04-25 @ 22:01:47
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0