Renässans för Hälleviken?

 

 

Det hela började i våras. Som ni minns var jag på väg ut på lilla piren i Hällevik, för att fiska Grönbena, när jag till min stora förvåning får se en stor solgädda utanför hamnen på grunt vatten. Som barn tillhörde det här vardagen, men sedan i mitten av 90-talet har något hänt och fritids och sportfiskare har märkt en kraftig nedgång av gädda från Blekinge, Kalmar sund upp till Stockholms skärgård. Så det var en trevlig överraskning att beskåda i Hälleviken. Någon dag senare är jag på väg hem från hamnen och stannar på bron mellan lilla och mittpiren. I det grumliga vattnet ser jag… ännu en gädda, på väg in i hamnen. Se där ja.

 

Och när Miso några dagar senare klipper en bäbis vid grönslätts hamn börjar jag fundera. Så här har det inte varit på år och dar. Ryktena går. Folk har sett ungdomar komma gåendes från hamnen med fiskespön och gäddor. Jag vet inte riktigt vad jag skall tro. Är det slumpen att man 1 gång på 100 lyckas kasta betet framför truten på en ensam sulten gädda som simmar omkring och jagar spigg och..ja spigg?

 

Eller har det hänt något? Veckorna går och jag struntar helt enkelt i vad man påstår. Tills mor och far berättar att de mött min gamla klassföreståndare som varit ute och fiskat vid nabben och tagit två gäddor på 4kg..

 

Nu börjar jag på allvar fundera på att ge Hälleviken en ärlig chans, men det tar fortfarande emot. Dels för att jag precis upptäckt Sölvesborgsviken på nytt och för att man tänker tillbaka hur det varit de sista 10 åren här i Hällevik.. Det tål att upprepas: Från 1999 dröjde det enda fram tills 2008 innan jag fick en gädda här. Och då har man ändå fiskat där varje vår och det enda man sett röken av är näbbgädda.

 

Men så i lördags träffade jag Filip Pettersson, en barndomskamrat som fortfarande brinner för fiske. Och när han spontant berättar att han landat 8 gäddor på 45 minuter inne i hamnen bara för några dagar sen, tror jag först att han skämtar, men nej. Han är gravallvarlig och berättar att han blev hur förvånad som helst, med tanke på hur värdelöst det varit här under en lång period.

 

Höstmorgon över Hälleviken.

 

Jag är övertygad. 06:00 på söndagen stiger jag upp. Det spelar ingen roll att det stormar ute och att det duggar. Jag skall ner. Den första halvtimmen spenderar jag på plattformen utan resultat, så jag beger mig över till lilla piren och stannar vid hörnan vid tvärpiren. Här finns en djuphåla som på sin tid gett grov gädda både på mete och kast. Jag fastnar för Hi-lo lys. Den har alltid fungerat i Hällevik och om det nu är som alla säger så är det väl själva fan om den inte skall ge något nu.

 

 

Jag skulle ju haft med håven.

 

Och mycket riktigt. Det smäller till ordentligt och jag känner på knycken att det är hyfsad storlek. Visuell kontakt säger omkring 3kg, kanske mer. Inne vid bryggkanten så släpper den när jag skall lyfta upp den och jag förbannar mig själv att jag inte hade med mig håven. Vinden och regnskurarna får mig att ge upp, men jag är nöjd och funderar redan på hur vädret skall bli måndag efter jobb, för jag skall ner igen. Och visst kunde det blåst mindre igår och kanske hade solen kunnat visa sig lite mer än vad den gjorde, men vad gör det när man får som man vill.

 

Inom loppet av 10 min har jag tappat 2 gäddor. Den tredje lyckas jag kroka så pass att jag får upp den på land. Kanske 1,4kg. En bra matfisk.

Johan dyker upp och vi går bort till plattformen där han på första kastet på en ytgående jigg plockar en pinne. Dagens tur var inte heller resultatlös och att fångsten från igår kunde ätas med skirat smör, mycket färskriven pepparrot och gott samvete gjorde saken dessutom ännu bättre.

 

Det här är lite av ett mysterium. Alla jag snackat med och visat bilder och filmklipp är lika glada som de är förvånade. Under frukostrasten försökte jag få tag i Havslabbet i Karlskrona utan resultat, så jag skall ringa dem imorgon.

 

Så vad tror du? Gäddan har mer eller mindre lyst med sin frånvaro i nästan 10 år och plötsligt känns det nästan som 1992 igen.

 

Möjliga förklaringar önskas.

 

Ha en soft kväll.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Hobbiten

Där ser man..låter märkligt men låter ju positivt. Vad tror du själv det beror på, Thomas?

2011-08-31 @ 17:53:10
Postat av: Peter

Hmm..håller de inte på och återställa naturliga lekområden och plantera ut gäddyngel i Blekinge?? Det har jag för mig att du nämnde för längesedan.

2011-08-31 @ 19:07:47
Postat av: Pär Milton

Härligt att se att Hällevik lever. Man har ju varit orolig länge för ekologin, och undrat om allt skit som pumpats ut i havet verkligen gjort skada. Jag tror visserligen alltid att miljögifter ligger bakom alla världens problem, så jag blir väldigt glad när jag har fel och ser levande fiskebevis.

2011-08-31 @ 19:53:43
Postat av: Thomas

Hoben> Det är en bra fråga..De senaste vintrarna har ju varit extremt kalla med dagens mått. För några år sen fick jag en gädda i Sternö i november som bar rom..kanske är det så att de varma vintrarna lurar gäddan att leka tidigare än normalt, när det inte finns nån föda för larverna alt att en köldknäpp utplånar gulsäckarna..



Skarv är det ju fortfarande gott om i viken och de brukar ju hållas ansvariga för att sluka allt så..???



Peter> Jo det stämmer nog..Ronneby om jag minns rätt, men har svårt att se att gäddyngel vandrar så pass långt bort från sin födelseplats. Men vem vet.



Milton> Jo det är näst intill ett mirakel och jag tror också att gifter fördärvat havet, men nu har det vänt i Hälleviken, åtminstone tillfälligt för de skall ju muddra hamnen och då lär ev gifter som ligger nerbäddade i dyn komma i omlopp igen:/



Fler åsikter önskas. Tveka inte.



2011-08-31 @ 21:47:43
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Hobbiten

Det kanske ligger något i det du säger:

http://www.fof.se/tidning/2003/7/flyttfaglar-missgynnas-av-varma-vintrar



Du som snackar med forskarna, har de n¨gon åsikt om klimatförändringarna påverkar leken, mer än algblomningen?

2011-09-01 @ 14:33:37
Postat av: Micke

Härlig läsning! Dessutom både trevliga minnen och hopp om framtiden. Lite oroväckande med muddringen bara...

2011-09-02 @ 23:43:13
Postat av: Thomas

Hoben> Tack för länken, ja varför inte? Jag har tyvärr inte fått tag i nån på labb, de är upptagna som f*n, men jag skall höra med dem, vad de har o säga. Än en gång tack för länken.



Micke> Absolut. Kollade dvd jerkfiske efter gädda i fredags. Jag tror jag har för styvt spö och att det är därför jag tappar gäddorna. Fast o andra sidan duger spöt utmärkt i Svansjön, Svartasjön...? Jag skall hurusom testa imorgon om vädret tillåter med ett mjukare spö:)

2011-09-04 @ 18:28:24
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Thomas

Micke> Jo det är tråkigt om muddringen fördärvar hamnen.. Nu har jag via jobb fått höra var gäddorna leker. Du vet nedanför din farmor o farfars stuga där stranden svänger och går över till nabben så förhoppningsvis påverkas inte de direkt?



Får väl höra vad labb har att säga om den giftiga bottenfärgen som ligger i dyn i hamnen..

2011-09-04 @ 19:17:03
URL: http://www
Postat av: Anonym

Om du lä'st tidningen de senaste dagarna så skall de muddra hamnen för att bli av med gifterna inte göra den giftigare som du och dina fiskarevänner tror.

2011-09-07 @ 14:28:50
Postat av: Thomas

Anonym> Jo jag har läst tidningen. Själv föreslår jag att du läser:



http://www.muddra.se/Muddra_mindre.pdf



"Den omedelbara effekten av muddring är att växt- och djursamhällen som lever på det muddrade området

går förlorade. Indirekt och på längre sikt kan muddring.I grunda havsområden ha långtgående konsekvenser för den omgivande vattenmiljön, även för artsamhällen som inte befinner sig i direkt anslutning till de miljöer

där ingreppen görs."



2011-09-08 @ 18:22:30
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0