Tema jul 2011: Grisfötterna förbereds.

 

Ser väl inte jättesmakligt ut just nu, men på lördag=)

 

Godkväll. Jag skall strax ta av grytan med grisfötterna från värmen, men jag hinner blogga om dem först. I år kommer de att ätas griljerade på julafton så jag gör dem idag för att spara lite tid. Trodde först inte det skulle bli av överhuvudtaget för när jag skulle hämta ut dem i tisdags hade de inte fått någon leverans av färska, endast förkokta.

 

 

Och när jag kom dit i onsdags beklagade de sig och sa att jag hade beställt hela men att dessa var delade i bitar. Men som tur var innebar ”delade i bitar” att de var kluvna, precis som jag ville. Skulle egentligen förbereda dem igår, men då blev jag bjuden på spelning i Kristianstad, men nu är det äntligen gjort.

 

Du behöver:

 

4 grisfötter, delade till 8 halvor

2 liter julmust

3 stora gula lökar, skivade

Purjolök, 20cm, delat i 2 bitar

1 stor morot, skalad, delad i mindre bitar

4 vitlöksklyftor, krossade, inte pressade

4 lagerblad

2 kanelstänger

2 msk ingefära

2msk Vegeta

1 msk svartpepparkorn

1 msk vitpepparkorn

 

 

Lägg alla ingredienser utom grisfötterna i grytan. Häll i julmusten och låt buljongen koka kraftigt under lock i 10 min. Tillsätt grisfötterna och sänk värmen och låt dem sjuda under lock till köttet lätt lossnar från benen, tar ungefär 2-2½ timme. Eftersom grisfötterna skall griljeras behöver man inte skumma av under kokningen.

 

Fossingarna får ligga kvar i grytan och förvaras kallt tills lördag då det kommer griljeras med en kraftig glace på färsk ingefära. Så får det bli=) Slutresultatet kommer naturligtvis förevigas.

 

Ha en fortsatt trevlig kväll.

 

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0