Tema jul 2011: Rödkål:)

 

Rödkål hör julen till.

 

Kålpudding har jag alltid tyckt om och om det är någon årstid som vi verkligen äter kål så är det i december. Brunkål (vitkål), grönkål, rödkål. Jag gillar alla tre, i synnerhet grönkålen. Den är nice som soppa men oslagbar som stuvad och lyfter skinkan till nya nivåer.

 

Mycket av det vi anser vara julmat är ju egentligen ”vanlig vardagsmat” som vi valt att piffa till med någon extra krydda eller råvara som förknippas med julen. Rödkålen ligger i lä i princip året runt men blir inbjuden till gåsamiddagen i november och har närvaroplikt den 24/12.

Här ”jular” rödkålen till en riktig klassiker, där brunsåsen och lingonsylten istället ersatts av en ljuvlig tranbärssås=)

 

Det är nästan att jag glömmer de mikroskopiska flingorna som virvlade omkring utanför idag. Det där ”ovädret” som enligt SMHI flaggats som klass 2 när det gäller jäkelskapet det skulle ge oss (innan lugnet kommer och Vinterfriden råder.). Nej det blir ingen snö i år. Jag tycker inte om det, men accepterar det…

 

Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0