Tema jul 2011: Till glöggen del 2

 

 

Kryddrostade nötter till glöggen

 

 

Glögg hör julen till och jag menar fortfarande att det finns mer än pepparkakor alt pepparkakor med mögelost. Så här kommer ännu ett förslag om du vill bjussa på något annat men inte stå och kludda med trasiga laxskivor=)

 

Till Thomas glöggsnacks behöver du följande:

 

2dl valnötter

2dl hasselnötter

2dl sötmantel

1dl cashewnötter

1dl macadamianötter

1 ägg (äggvitan)

1-2msk kanel

2tsk malen kardemumma

1-2tsk ingefära

1tsk malen svartpeppar

 

Lägg nötterna i en skål. Häll i äggvitan. Blanda runt med sked eller slev tills alla nötter är blöta. Tillsätt kryddorna och blanda ordentligt. Lägg nötterna på en plåt med bakplåtspapper och sprid ut dem ordentligt. Grädda i mitten i ugnen på 200 grader, gärna varmluft i 5-6 minuter. Bevaka dem hela tiden för det kan handla om bara en halv  minut extra och de går från rostade till brända.

 

Allra godast är de när de är nygräddade och ljumna. Den här satsen räckte till två skålar (bilden) så den andra gav jag bort till bekanta som tack för att jag för någon helg sen fick låna smördegsplattor.

 

Till dessa nötter (och laxsnittarna också) rekommenderar jag årets glöggnyhet som har en riktigt intensiv smak och doft av kardemumma.

 

Lycka till och ha en trevlig kväll.

 

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: fina milton

Tack för din fina blogg!!! De här nötterna skall jag prova. Har idag gjort en annan variant med sambal oelek,råsocker, salt och efter rostning honung. Inte illa de heller. Julkram från Fina!!!

2011-12-19 @ 01:18:34
Postat av: Thomas

Tack själv, för tips om kryddnötter. Låter suveränt!! Kram på dig med!!

2011-12-20 @ 16:24:23
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0