Smörgåstårtan/kalas i ord och bild

 

 

Först o främst tack, för uppvaktning, presenter och en trevlig afton. Det blev ett riktigt kalas som höll sig fram tills småtimmarna. Sen det där med smörgåstårtan. Att bygga en vegetarisk är faktiskt en lite av en utmaning. Man skulle kunna göra det enkelt för sig och köra tartex och bostongurka och smörja in skapelsen med majonäs, men det känns liksom inte..ok? Hade jag bott i Malmö hade man med enkelhet hittat köttsubstitut, men o andra sidan känns det roligare att själv signera den utan allt för många fabrikat.

 

Så efter många om och men hittade jag ett koncept som kändes ok. Bönmousse med mycket dill, rödlök, citroncest och rökarom är alltid schysst och ni har sett det på Krydderiet ett x antal gånger. Hummus –kikärtsdipp, är numera allmänt accepterat. Min variant innehöll förutom obligatorisk vitlök och persilja, sesamolja. Tahini – sesampasta, har jag aldrig riktigt diggat. Dels den ”kleggiga” konsistensen men framförallt den beska bismaken. Sesamolja däremot är riktigt nice med sin nötiga karaktär.

 

Fyllning nr 3 kan vi kalla det ”neutrala lagret”. Mycket är gott, men allt är inte gott ihop, därför behövs det något enklare, i det här fallet, inlagd paprika mixat med crème fraiche.

 

Guacamole brukar domineras av vitlök, men jag skipade det och ersatte med hackade soltorkade tomater.Färskost och yogurth känns fräschare än majonäs och brukar bli mitt val när jag gör smörgåstårtor. Pepparrot är aldrig fel. Också trevligt att introducera sällskapet för tångkaviar (på äggen) som gjorde flera nervösa då de av olika skäl inte vill äta fiskägg. Tårtan blev uppskattad och det blev inte mycket över. Själv tyckte jag att sältan kanske kunde ha varit lite mer närvarande och kanske var det för mycket citrus i bönmoussen, men i det hela kan vi kalla det för detaljer. Återigen, tack för en fin kväll och på återseende=)

 

Vi avslutar dagens inlägg med lite bilder från kalaset.

 

/Thomas

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ååh vilken läcker smörgåstårta Thomas:) Och stort grattis till dig också. Skrev till dig tidigare under veckan, men det verkade inte komma fram. Vad är det för dippar till chipsen? Också homemade?? kraam

2011-03-06 @ 13:10:50
Postat av: Thomas

Jenny> Tack så mycket, kompis:) Hehe, du var möjligtvis inte på lyktan när du skrev sist, fattade typ nada av vad du menade, förutom att du vill till stranden, men att jag är en soptipp?? =)



Chipsdipp från vänster: Linsröra med tomat och spiskummin. Chili/vitlök och paprika. Dill. Nöjd med de två första men dillhistorian blev inte som jag tänkt mig. Så hur är läget med dig annars?



Kram

2011-03-06 @ 16:51:00
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Thomas> Jo vi hade varit ute o slarvat, kanske lika bra att du inte publicera, känns lite pinsamt nu ju:) Ge mig recept på linsröran är du snäll, verkar bra ju:)



Jag mår ganska bra nu för tiden snart är det vår och vi längtar av olika anledningar:) Ps, du tar väl med kameran på nästa fisketur? Tycker era fighter med gammelgäddorna är värda att förevigas:)

Kraam

2011-03-06 @ 21:11:50
Postat av: Peter

GRATTIS!! Plz mejla recept på smörgåstårtan!

2011-03-07 @ 08:43:25
Postat av: Anna

Säger oxå grattis och jättesnygg tårta! Hoppas allt e bra med dig och att isen lossnar så ni kan fiska!

2011-03-07 @ 18:39:42
Postat av: Hobbiten

Grattis i efterskott och tjusig tårta, men varför vegetarisk?

2011-03-08 @ 13:13:57
Postat av: Thomas

Jenny> Det låter bra o höra:) Jodå kameran är alltid med nu för tiden. Ang fisket så är det nog ett par dagar kvar tills isen ger upp. Vi har haft minusgrader om nätterna vilket förhalat processen ordentligt, men dt är på g!!



Peter> Thanx & sagt p gjort!



Anna> Tack tack, här allt lugnt, för dig med hoppas jag. Japp fisket det kommer snart, var så säker:)



Hobbitten> Börjar med att säga tack...som du säkert redan vet är fler av mina vänner vegosar och några av dem äter inte fisk o skaldjur. Vi övriga kan väl göra avkall på våra matvanor iaf en kväll utan att jorden går under? Dessutom håller den sig bättre ju "grönare" den är så att säga. Majonäs, leverpastej, räkor och lax i feta fyllningar gör en smörgåstårta till typ en 1-kvällsupplevelse=)



2011-03-10 @ 11:16:48
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0