Äntligen:)


Hälleviken får nu äntligen den hjälp den så länge behövt.

God kväll. Problemen med datorn är tillfälligt lösta. Jag skall bespara er om de långa samtalen med telias äckliga premium support för 19:20/min (ja de tar betalt för att hjälpa sina kunder som både har bredband, mobil och digital-tv via dem) utan gå rakt på sak till något som ligger mig varmt om hjärtat; Fisket. Äntligen har folk fattat allvaret i situationen, även om lokaltidningarna försökt censurera larmrapporten och bara (som vanligt) skrivit om torsken och ålen. För er som har missat det så är alltså Hanöbukten sjuk. Fiskarna berättar om hur bestånden krympt med 90% och att vissa arter inte längre existerar. Så ett stormöte är på g med Fiskeriverket, Smhi, Vattenvårdförbundet, yrkesfiskare och Länsstyrelsen.

För fram tills nu har det ju varit vedertagen fakta att sälen ätit upp all fisk, inklusive alla gäddor och abborrar inne i hamnen i Hällevik, som min gode vän Pär ironiskt kommenterade larmrapporten. Om än sent, så tar man tag i det och vi sportfiskare har alltså haft rätt hela tiden. Och ännu gladare blev jag när jag begav mig ner på piren efter jobb för att fiska näbbgädda när jag till min förvåning ser en stor solgädda på utsidan på piren på mycket grunt vatten.

Det är inte något som sker dagligen i Hällevik, 2011. Jag filmade den och lämnade den sedan i fred och begav mig sedan ut till pirspetsen. Fick omdelbart kontakt med Grönbenan och på tredje kastet smäller det till ordentligt. Jag tror först att det är en gädda, men ser en silverfärgad blixt under ytan och ett moln av fjäll - en öring. Adrenalinet pumpar! Jag har aldrig under hela mitt liv lyckats fånga ädelfisk i Östersjön, bara regnbåge i betaldammar och bäcköring och röding i Storlien. Den kämpar. Jag också. Jag biter mig i underläppen när jag skall lyfta upp den. Det är högt och jag har naturligtvis inte med håven. Öringen slår i räcket och åker tillbaka med ett plask. Den är fortfarande kvar.


Jag lyfter igen och när den landar på piren slänger jag mig ner, håller fast den och skriker av glädje. Äntligen! Två ungdomar som varit ute i viken ror in till hamnen. De är lika förvånade som jag. Förvisso ingen imponerande storlek, men en öring från piren är inte något man är med om dagligen.

 

Jag ser det här som en milstolpe i fiskekarriären, jämförbar med gäddan på 9,5kg jag tog som grabb, dagen innan vi slutade 6:an och sommarlovet skulle börja.

Imorgon blir det en heldag vid Svartasjön, där gäddorna en så länge visat svalt intresse, men med fyra spön, mete med mört, spinnfiske med wobbler och skeddrag så bör det bli resultat:)


Ha en fortsatt trevlig kväll.


 /Thomas


Kommentarer
Postat av: Hobbitten

Grattis till lyckad fångst n i stand corrected!

2011-05-21 @ 23:49:18
Postat av: Zebastian

jag hade velat se bilder på den tillagade och uppstädade öringen. :)

zebbe

2011-05-22 @ 02:24:03
Postat av: Thomas

Hobbitten> Tackar tackar, tyvärr är det nog för sent. Sitter här med en specialbilaga av Kristianstadbladet från 1987 "På liv och död i Hanöbukten"...då hade jag typ precis börjat upptäcka havet och tyckte att allt var fantastiskt, men redan då snackar man om syrefattiga bottnar, algblomningar, fiskar med sönderfrätta fenor, gälar och bölder och hur fångsterna av ål och gädda samt plattfisk bara minskar och minskar...



Jag vill inte skriva så här egentligen, men jag börjar tro att det är för sent. Det verkar bara vara icke-stationära arter som fixar viken, då de inte här här permanent..



Zebastian> Åt den ikväll, tyvärr inga bilder. Ugnstekt med hemslagen hollandaise och pressad persiljerot:) Mycket mycket fint.

2011-05-22 @ 21:39:50
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Hobbitten

Thomas> Vart hittar du all sån där information? Varit på biblioteket eller något hemligt arkiv? Ja det låter verkligen som det är slutfiskat, men vi får inte ge upp. Något måste man väl kunna göra?

2011-05-23 @ 17:31:48
Postat av: Thomas

Hobitten> Då min far har varit miljö och hälsoskydd så har han sparat sånt här, vilket jag är tacksam för:)



Jadu..låt mig återkomma, har frukostrast nu o skall sätta mig ner.

2011-05-24 @ 09:35:48
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Thomas

Hobbitten> Sådär, mejlar dig istället, för långt och för kontroversiellt förslag för att ta här:)



Jenny> Tackar tackar, nu råkade jag radera din kommentar, sorry. Kanske dags att slopa förhandsgranskningen, känns som det är sansad stämning igen. Kram:)

2011-05-26 @ 21:34:46
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Thomas> Haha, klåpare:) Fast du har ju besvarat frågan ändå, för jag var inne på FS och såg lite livstecken där med:)



Tycker du skall öppna kommentatorsfältet å lägga förhandsgranskningen åt sidan, det är ju inte värre än att man kan stänga ner när trollen spammar. Finns det inte sån där funktion så man kan spärra ip-adresserna för dem så jävlas?



kraam

2011-05-30 @ 16:53:43
Postat av: Thomas

Jenny> Jo det är meningen att den skall dra igång igen när jag får ordning på datorn ordentligt.



Ja jag skall fundera över det nu när över den kommande långhelgen. Tyvärr kan man inte spärra, vilket hade underlättat en del. Hörs under veckan.



Kram

2011-05-31 @ 14:46:37
URL: http://www.krydderiet,blogg,se
Postat av: fina milton

Hur är det med sälarna??? Rykten går....

2011-06-03 @ 20:22:46
Postat av: Thomas

Fina> Ja som Pär redan slagit fast så har sälen ätit upp all fisk inklusive alla gäddor och abborrar inne i hamnen...



Jag hoppas faktiskt att folk en gång för alla slutar ge sälen skuld för den snart utdöda Hanöbukten. Visst äter sälen fisk, då det är dess naturliga föda - men den bär inte ansvaret för att fiskarna i sundet tappar fjällen, har bölder och frätskador på kropparna och framförallt att reproduktionen mer eller mindre rasat samman.



Ej heller att djurplanktonen minskat, vilket är i princip alla fiskyngels föda de första månaderna samt att det är den 4 juni idag och att vikarna redan på sina håll börjat slamma igen.



Dessutom har vi ju haft tre stora utbrott av sälpest då fiskbestånden logiskt sett borde haft en chans att återhämta sig - om det nu är sälen som ensamt fördärvat för yrkesfiskare, fritidsfiskare och barnen som metar abborre med bambuspön..



Nej rykten är rykten - inte fakta.

2011-06-04 @ 15:16:09
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0