Fredagslyx: Hösttema del 2

 

Viltfärserad rullad på lövbiff, serverat med ljummen päron och getostkräm, friterad ölkorv,  rödlök och vinbärsmarmelad samt ugnstekt Marabelpotatis.

 

Är det fredag så är det. Var sugen på att lyxa till aftonen. Den enkla vägen hade varit färsk krabba med tillbehör men det fick tummen ner så efter en stunds sökande efter inspiration i affären fastnade jag för lövbiff och viltfärs och en vision om att kombinera det med något oväntat, då vi flesta tänker viltkött + svamp + rödvin osv.

 

Efter ett par timmars knåpande vid spisen var det dags att servera.

 

Så vad tyckte de ätande:

 

Väldigt annorlunda kombination men jättegott. Getostsåsen och rödlöksmarmeladen funkade jättebra tillsammans. Kanske en lite för mäktig tallrik, en halv rullad hade räckt och ölkorven försvann liksom bland de övriga smakerna.”

 

Så här har jag aldrig ätit älgfärs innan vilket var ett utmärkt serveringsförslag. Lövbiff och älg i sig är magert men det vägdes upp mot den rika getostshistorian, potatisen och ölkorven.

Kanske lite färglöst. Mer persilja i älgfärsen eller något annat som hade gett mer färg?

 

Vad tyckte jag själv?

 

God smak. Allting funkade ihop. Det var inte torrt, men älgfärsen borde ha drygats ut med något fetare. Största minuset får getost och päronkrämen (inget fel på smaken) men den ”stelnade” så fort den åkte på tallriken och ju längre den stod på värme desto mer gulnade färgen (pga de torkade päronen), vilket gjorde den omöjlig att arbeta med i fotosyfte, därav ingen bild värd att publicera här. Sorry.

 

Nu är det dags för de där rönnbären..eller en nära släkting?

 

Vill du ha recept är det bara o mejla. Har du inte min  mejl så skriv en rad i gästboken så fixar vi det.

 

Ha en fortsatt bra kväll.

 

/Thomas

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hobbiten

Mycket stiligt, Thomas. Du gör bäst i och mejla receptet:)

2011-10-08 @ 17:43:12
Postat av: Jenny

Trots wåffelfrukost blir jag hungrig. Antar att jag inte behöver be om recept, du vet redan vad du skall göra.



De där rönnbären och dess släkting? Nu blir jag så jävla nyfiken!



kraam

2011-10-09 @ 11:19:46
Postat av: Thomas

Hoben> Tackar tackar. Själklart mejlar jag recept + ett par bilder på tillbehören.



Jenny> Sagt och gjort:) Ja jag är också nyfiken. Ledtråd: i torkad form kan man baka bröd på dem. De är utmärkta att koka sirap på eller brygga svagdricka och har använts som grisfoder:)



Kram på dig med.

2011-10-10 @ 20:03:47
Postat av: Jenny

Haha jag har klurat ut det=) Var inte så svårt ju=) Vad skall du göra med dem??

2011-10-13 @ 18:39:50
Postat av: Thomas

Jenny> Good for you:) Jag är inte säker ännu, men definitivt inte nåt bröd iaf. Vad tycker du?

2011-10-16 @ 16:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0