Öl i maten osv.

 


Godkväll, kära läsare. Hoppas allt är bra med er. Hade egentligen inte tänkt blogga ikväll, då en köttfärssås inte är något speciellt, men det är strul med kameran (zoomen jävlas). Förra gången jag lagade kameran kostade det så pass mycket att jag lika gärna kunde ha köpt en helt ny och av den anledningen ville jag se om den fortfarande går att använda någorlunda. Hoppas bilden är övertygande nog. Ok, köttfärssåsen kanske är lite annorlunda tillredd. Den innehåller nämligen öl. Något som min far ofta hade i grytor när jag växte upp. Det ger en riktigt kraftig och kryddig smak som känns lite mer anpassad för vardagen då man inte kanske inte alltid har vin hemma att tillgå. Om du vill göra som jag (vilket jag hoppas att du vill) så följer här recepet.

 

Thomas Pasta Kaltenberg:

 

  • 1kg blandfärs
  • 10 gula lökar, tunt skivade
  • 2 stora paprikor, hackade
  • 8 stora champinjoner, skivade
  • 6 vitlöksklyftor, fint hackade
  • 1 burk (500g), krossade tomater, välavrunna i sil
  • 1dl tomatpuré
  • 2,5dl ljus öl (jag tog Kaltenberg)
  • 2 korkar ättikssprit 12%
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 svampbuljongtärning
  • 4msk oregano
  • 5msk paprikapulver (mild)
  • 3 lagerblad, krossade
  • 3 sockerbitar
  • 7-8 varv på pepparkvarnen
  • Chilisås, 2dlà

 

Fräsköttfärs och lök ihop till vätskan försvunnit och färsen samt lök börjar få färg. Lägg över i lämplig gryta och låt gå på svag värme i en 10 minuter. Tillsätt övriga ingredienser och låt det småputtra i 2 timmar. Chilisås efter tyckte men man kan vara rätt generös då den en enda sältan kommer från buljongtärningarna. Servera med din favoritpasta och mycket riven ost.

 

Vacker höstmorgon, parkeringen, TitanX.

 

Förövrigt är allt bra. Trivs på jobbet, känns som jag äntligen hittat rätt. Dagarna, ja veckorna går nästan för fort och är det inte sofflocket och Simpsons så försöker jag fiska så mycket som möjligt.

 

 

Älmtasjön, Karlshamn. Markus och jag hade en underbar dag.

Här var det riktig fart på gäddorna.

 

Sensommaren och hösten har varit mycket givande, vilket flera av er säkert känner till. Nu börjar det dock bli för kallt i vattnet och de senaste turerna har varit helt resultatslösa och det är ingen slump då flera i min direkta eller indirekta umgängeskrets förtäljer om liknande erfarenheter trots flera timmars envist fiskande från båt.

 

 

Nästa vecka skall de muddra hamnen i Hällevik och jag hoppas innerligt att det går vägen och inte gör situationen för ekosystemet värre, nu när det för första gången på flera år finns lite hopp. Vi håller tummarna.

 

Ha en nice kväll.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Hobbitten

Köttfärs sås är alla tiders det! Tråkigt att fisket verkar gå sämre, konstigt för de får ju en massa öring i garn ute i viken. Och visst håller vi tummen för att de inte förstör hamnen.

2011-10-21 @ 09:31:59
Postat av: Jenny

Inget fel på kameran så vitt jag kan se;) Hur är läget med dig? Har inte varit på nätet på sista tiden. *kraam*

2011-10-23 @ 17:15:49
Postat av: Thomas

Hoben> Ja det är en klassiker:) Öringfiske med nät ute i viken är ju en annan sak än att kasta efter gädda från land...och gällande hamnen så undrar jag när de skall börja..enligt folk på jobbet har det inte skett ännu...



Jenny> Det är lugnt med mig..har inte heller varit så aktiv på sistone, men kul att du är tillbaka igen. kram

2011-10-27 @ 19:08:11
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0