Fredagslyx: Hösttema

 

 

 

Godafton, kära läsare. Ryktet om att Krydderiet skall byta namn till ”Fiskeriet” och endast publicera fisketurer stämmer inte, som vissa oroliga läsare fått för sig=)

 

Hoppas ni stillar oron med ett lyxigt förslag på vad man kan göra med skogens rikliga mängder av svamp. Svampsoppa, svampsås, gratinerad svampstuvning i snäcka eller på smörgås börjar bli tråkigt. Och det säger inte lite om mängden man plockar på turerna. Hösten är ju som sagt grytornas tid och här använder vi nästan mer svamp än kött, vilket man kan göra med gott samvete 2011.

 

Om du tröttnat på de klassiska (ovanstående) svampanrättningarna så kanske du finner Krydderiets Höstgryta med stort H, lockande. Du behöver:


0,8kg högrev

0,5kg rimmat sidfläsk

5 gula lökar

500g fryst, förvälld svamp (jag tog Carl Johan, kantareller, trattkantareller, taggsvamp, champinjoner och stensopp)

Ett par rejäla nävar torkad svart trumpetsvamp

6dl rödvin

3msk paprikapulver

3msk viltfond (Bong)

2 köttbuljongtärningar (Knorr)

1 svampbuljongtärning (Knorr)

Svartpeppar

Vinbärsgelé

Salt.

 

Strimla eller tärna högreven, sidfläsket och löken grovt och fräs på hög värme tills det börjar få färg och vätskan reducerats. Tillsätt rödvin, buljongtärningar, paprikapulver, fond och låt koka under lock i minst en timme. Sen är det dags för svampen. Grytan fick gå på svag värme i ytterligare två timmar, innan det var dags att justera med vinbärsgelé och salt. Smaken var otrolig och köttet överraskande mört. Grytan serverades med aldente kokta rotfrukter, brytbönor och sallad. Pressad potatis hade varit ännu bättre med tanke på den mustiga och glansiga skyn.

 

Här behövdes varken vitlök eller grädde=)

 

Krydderiet kommer att fortsätta hösttemat, även om uppdateringarna är glesa. Jag har någon form av idé gällande rönnbär..

 

Ha en fortsatt bra kväll.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Wow, det där ser ju hur inbjudande ut som helst, Thomas! Men en fråga; ett halvt kilo förkokt fryst svamp, hur mycket var det innan? För sådana mängder har då inte jag lyckats hitta ännu, om jag ens gör det. Hade du svarta vinbär eller röda?



kraam

2011-09-24 @ 19:54:15
Postat av: Thomas

Jenny> Tackar tackar, jag är riktigt nöjd med den här grytan. Den hamnar utan tvekan på min topp 5-lista. Ang din fråga så blir det svårare. Jag tog olika påsar och burkar i frysen och den sammanlagda vikten hamnade på ett ½kg. Röd vinbärsgelé var det den här gången. Volymen av svamp får vi återkomma till:/



Kram

2011-09-25 @ 11:35:20
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Hobbiten

Hahaha, men jag skojade ju bara ang Fiskerietmejlet! Bra tips med grytan för man har så mycket att man inte vet vad man skall göra av det, men jag kommer nog ha i mer nötkött än vad du hade.

2011-09-26 @ 09:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0