Kräftor & Jazz



Så var det dags för årets upplaga av Hällevik Tradjazzfestival. Och i samband med den passade jag på att ställa till med trädgårdsfest. Det har blivit lite av en tradition, men i år kändes det extra viktigt. Först och främst ville jag tacka alla vänner som man varit hemma hos de senaste månaderna på middagar, grillningar o s v. Sen kändes det som sista chansen att träffa alla innan semesterveckorna är förbi.


Ett tag kände jag att jag tagit vatten över huvudet. Var orolig att jag inte skulle hinna med allt eftersom jag jobbade samtidigt och under jazzen måste alla ställa upp. Så de kvällar när jag egentligen bara ville sjunka ner i fåtöljen har ägnats åt att städa, bära ut bord, tvätta stolar och matlagning.


Men runt halvsex i lördags kväll var det mesta klart och när Pär och Emilia dök upp så kändes det som allt skulle ordna sig. Precis som förra årets kräftskiva så blir det alltid lite knytkalas. Jag hade sagt till de andra det enda de egentligen behövde tänka på var kräftor och något gott att dricka till. Men när folk erbjuder sig så tackar man så klart inte nej. Det fixades fram goda ostar, dippsåser och en jättegod matjessill tårta.


Salamichips och pepparrotscreme...

Mitt bidrag blev broccoli och spenatpajer, salamichips och pepparrotscrème. Det finns egentligen inte så mycket mer att tillägga.


Midnattsjammandet i ett av tälten vid hamnplan. Fullsatt och mysig stämning.


Unikt att så många av dem man tycker om kunde samlas samtidigt. Det tillhör inte vanligheterna. Och det kompenserar faktiskt alla storslagna grillprojekt eller planer om havsfiske som även den här sommaren rann ut i sanden.


Så tack för en lyckad kväll och på återseende.


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Peter

De där chipsen ser spännande ut! Hur gör man sådana?

2009-08-10 @ 16:17:16
Postat av: Thomas

Peter> Det var de också. Köp din favoritsalami, antingen skivad eller ordna det själv. Dessa fick ligga i en het stekpanna och de lixom friteras av sitt eget fett.



Låt dem rinna av på hushållspapper och lägg dem sedan svalt om de inte skall serveras omgående.



2009-08-10 @ 18:00:59
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: linkan o linn

...mycket fint skit. :)

trevligt värre.



o vi behöver spika datum till inälvsklubben.

2009-08-10 @ 19:41:37
Postat av: Thomas

Linkan o Linn> Thanx för senast. Synd att alla gled ifrån varandra:/ Japp vi skall spika datum, det kan du ge dig f*n på!!

2009-08-10 @ 22:29:51
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: linkan

fast vi får ha en lång uppförsbacke i inälvsätandet... inget hjärta direkt. ;D

2009-08-11 @ 20:59:26
Postat av: Fina Milton

Hej sötaste Tommas! Oj vad jag letat skockor, men som jag trodde, de är inte här förrän sent i höst, eller vinter.Då är du välmommen att hämta en grosse!!! Fina

2009-08-12 @ 11:04:58
Postat av: Thomas

Linkan> Ta det lugnt nu:) Det kommer gå så bra så bra!



Fina> Det var tråkigt att höra, fast o andra sidan har jag ju något att se fram emot:)

2009-08-13 @ 10:41:40
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0