Grisatassarna

 

 

-         Varför äter man grisfötter? Är det för att man kan?

Frågan ställdes av Pär Milton i ett telefonsamtal några dagar innan julafton. Nu är ju inte han direkt kräsen i den bemärkelsen. Han styrde ju t ex upp kycklinghjärtan nyårsaftonen 2009. Men visst, frågan är tydligen befogad, för det är många som reagerat när jag berättat om mitt projekt. Jag gjorde det helt enkelt för att jag ville testa. Och lite som en hyllning till julbordets bortglömda anrättningar. Allt är inte bara skinka, köttbullar och rödbetssallad.

 

Precis som när det vankas surströmming så är det lätt att vara kaxig tills det väl är dags. Jag vet inte vad jag föreställde mig riktigt, men jag var lite darrig när jag öppnade den förseglade påsen som låg i kylskåpet. Men se där, det var ju inte alls farligt. De var späda, rena och kluvna allt som allt 5st hela förvandlade till 10 halvor:


Grisfötter i gelé, enligt Thomas:

  • 5 grisfötter, kluvna till 10 halvor
  • 4 morötter, skalade och skivade
  • 2 palsternackor, skalade och skivade
  • 4 gula lökar, klyftade
  • 1 hel vitlök, grovt krossad
  • 5 lagerblad
  • 1msk rosmarin
  • En rejäl nypa kryddpepparkorn
  • En rejäl nypa vitpepparkorn
  • Salt. Räkna minst 1msk per liter vatten. 3½liter krävdes här.

 

Koka allt och skumma av med jämna mellanrum. Det tar runt 2 timmar innan grisfötterna är mjuka. Ta upp dem och när de svalnat något så rensa benen. Lägg köttet i en form tillsammans med några av morotsslantarna. Sila av buljongen och häll i formen, så mycket att köttet täcks. Ställ in i kylen och låt stelna.

 

Bästa sättet att få ur aladåben ur formen är helt klart med hjälp av en hårtork. Sätt formen (med aladåbsidan neråt) på en tallrik och blås. 1-2 min senare är det bara att lyfta och det är klart. Hur smakade det hela? Faktiskt riktigt gott. Skulle beskriva det som en fläsklägg av det broskigare slaget. Gelen har en mild smak och len konsistens och blir inte lika ”satt” som när man använder sig av gelatinblad. I de recept jag studerat har jag reagerat på mängden grisfötter som rekommenderas, men det är inte mycket kött på dem, så tyvärr blev det inga över som jag hade tänkt griljera i ugnen, allt enligt tips från en tidigare arbetskamrat.

 

Och god fortsättning på er. Hoppas ni är nöjda med julhelgen. Vill passa på att tacka för all positiv och konstruktiv feedback jag får av er läsare. Det motiverar en att blogga vidare. Nu skall jag ta en promenad i snöfallet.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Anna

Hahaha, den ser ganska läskig ut, men jag litar på dig. Skulle kanske inte laga den själv, men om du skulle bjuda så hade jag smakat:)

2010-12-28 @ 12:31:01
Postat av: Thomas

Anna> Ja den ser väl inte jätteinbjudande ut, men man skall inte döma en bok efter dess omslag, eller vad man nu säger, om vi ens kan säga så om en matträtt;) Hehe, då får du skynda på för det är bara en pytteliten bit kvar i kylen:)

2010-12-28 @ 15:45:15
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0