Tema jul: Köttbulle nr 1

Godförmiddag på er. Jag vaknade tidigt och satte genast igång med köttbullarna av det annorlunda slaget. I år blir det lammfärsbullar med spiskummin, koriander och persilja. Om du vill göra som jag så har du här receptet.

 

Thomas lammfärsbullar, ca 40st

  • 750g lammfärs
  • 2st rödlökar, finhackat och stekt
  • 4st vitlöksklyftor, finrivna alt pressade
  • 1 ägg
  • 1 rejält knippe persilja, finhackat
  • 1-2 msk sirap
  • 3 tsk sesamolja
  • 2 msk spiskummin
  • 2 tsk sambal oelek
  • 1 tsk koriander
  • 3tsk salt
  • Flera varv på pepparkvarnen
  • 2dl sesamfrön

Blanda ihop ingredienserna och rulla till köttbullar. Vänd dem i sesamfröna och bryn dem i citronolivolja och efterstek i ca 5 min. Det skadar inte att pudra dem med lite extra spiskummin samt några stänk sesamolja på slutet. Om jag får säga det själv så är det här riktigt nice och provsmakarna har också gett tummen upp och imorgon (om allt går som planerat) så skall dem invigas.

 

Smaklig spis!

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: hobbiten

ädelostglass? lammköttbullar? är det julmat?

2010-12-11 @ 16:57:31
Postat av: Thomas

Hobbiten> Ja i min värld är det så. Du vet, en del vill ha en bechamelsås med kryddpeppar till lutfisken, andra föredrar pepparrotssås och andra vill ha senapssås. Skall det vara kokt eller pressad potatis till och gröna ärtor och/eller knaperstekt bacon? Du har genast en diskussion och glöm då inte den tredje som inte vill ha någon lutfisk oavsett vad som serveras till.



Under gymnasietiden så avskydde min bästis Johanna och hennes mor julmat. De åt oxfilé eller kräftor. Jag bloggar om det jag tycker om och hoppas att mina läsare uppskattar det. Självklart blir jag glad ifall även den skeptiske vågar pröva på nåt nytt, men det är helt upp till var och en. Ditt julbord får se ut precis som du behagar och så även mitt.

2010-12-12 @ 13:55:48
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0