Tema jul: Köttbulle nr 2

Julköttbullar med ansjovis och kryddpeppar.

 

God kväll. Det har varit en produktiv söndag. Först blev det ett par timmar på jobbet. Det är nämligen dags för julbord. Och ett sådant till en 320 ätande svänger man inte ihop på en kvart. Så idag har vi gjort rödbetssallad, revben, Janssons, gravlaxsås och saftsås. Känns bra att ligga iaf ett och halvt steg före. Och hemma så har jag gjort köttbullar som blev riktigt goda och jag tycker definitivt att du bör ge dem en chans.


Thomas julköttbullar 2010:

  • 0,8kg blandfärs
  • 7st gula lökar
  • 1 burk ansjovisfiléer (Grebbestads)
  • 1 ägg
  • 1dl matlagningsgrädde
  • 2dl ströbröd
  • Kryddpeppar (en massa varv på pepparkvarnen)
  • Vitpeppar
  • 1-2 tsk salt

 

Hacka löken fint och fräs den gyllene i smör. Vispa ihop ägget med grädden och ansjovisspadet. Hacka ansjovisfiléerna och vänd ner i gräddblandningen tillsammans med den stekta löken, ströbrödet och köttfärsen. Krydda. Tänk på att ansjovisen och spadet i sig ger sälta så provstek lite färs och se hur det smakar. Låt färsen ”vila” en 20 min innan det är dags att rulla och steka. Hoppas du uppskattar dem, för det gör jag:)

Och just nu är det sagolikt ute. Gårdagens tö är ett minne blott. Vintern verkar vara här för att stanna:)

 

Ha en fortsatt nice afton.

 

/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack för jättekreativa tips! Skall göra båda sorterna. Vilken tycker du blev bäst? kraam

2010-12-13 @ 19:14:57
Postat av: Thomas

Jenny> Det var så lite så. Hur går det själv med alla förberedelser? Vad blir det för spännande i år?

2010-12-13 @ 21:18:28
Postat av: Peter

Jag tror minsann att min mormor hade ansjovis i köttbullesmeten när jag var barn och jag var ju inte överdrivet förtjust i det, men nu älskar jag ansjovis så det här får man ju definitivt pröva.

2010-12-13 @ 22:23:37
Postat av: Thomas

Jenny> Glömde svara på din fråga. Det går inte att säga vilken som är bäst eftersom de skiljer sig så totalt i kryddningen och med vad som skall serveras till. Pröva själv, så får du se. Kram



Peter> Ja ansjovis i smeten är ju definitivt något som var vanligt förr i tiden, så det kan säkert stämma. Jag var inte heller jätteförtjust i ansjovis som barn, tror inte det är speciellt ovanligt faktiskt. Kul att ni tänker pröva på, berätta hur det gick sen=)

2010-12-14 @ 19:23:17
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0