Tema jul 2011: Grisfötterna del 3

 

 

Apelsin och ingefärsgriljerat fläskkött

 

Godkväll och god fortsättning på er. Julhelgen är över och jag kan inte annat än konstatera att trots brist på snö och kyla så har jag haft det riktigt bra, vilket jag även hoppas ni har haft så klart.

 

Men men, vi går rakt på sak. Grisfötterna har ju som bekant även i år väckt blandade känslor, trots att jag i ett tidigare inlägg filosoferat över vår syn på vad som är delikatess, husmanskost eller ja – hundmat – snarare än att försöka rättfärdiga något.

 

Hurusom griljerades grisfötterna en dryg halvtimme innan vi satte oss till bords. Glacen bestod av bland annat av skalet och saften från apelsin, färsk ingefära och röd chili. För exakta mått, vänligen mejla mig alt skriv en kommentar så skall jag ordna något.

 

Griljerade grisfötter är en rätt som de flesta hade ätit av med god aptit. Det kryddiga köttet är så mört att det lossnar från benen. Glacen motsvarade förväntningarna. Den var stark men inte för stark. Som vanligt är jag försiktig med salt, men det kan man lätt justera efteråt.

 

Ja jag vågar nästan garantera att den som älskar att grilla och föredrar insprängt fläskkött framför nöt, gladeligen satt tänderna i den här skapelsen, tills de fått reda på vad de äter – och förhoppningsvis då kommit över en fördom. Det är som sagt aldrig för sent och ändra sig=)

 

 

De kommande dagarna kommer att bli lugna när det gäller uppdateringarna här. Nyårsaftonen har hög prio just nu. Det måste inte vara hummer, men definitivt ingen plåt med fryspommes. Och i skrivande stund ser det ut som dem som har liknande idéer och faktiskt vill göra årets sista kväll till en trevlig upplevelse befinner sig i Malmö, så det är väl dit jag styr min kos.

 

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0