Tema jul 2011: Julgodis

 

Saffransfudge med vanilj, kardemumma

och dubbelrostade sötmandlar

 

 

Julgodis var det längesen jag gjorde. Tror minsann inte det finns något sådant på Krydderiet överhuvudtaget. Dels har det med att göra att jag aldrig lyckats få till knäcken. När jag var barn slutade det alltid med att den fick förvaras i frysen. Och när det gäller matlagning i alla dess former så har alltid efterrätter och dyl hamnat längst ner på listan. Heders till alla fina bloggar som visar fantastiska bakverk och recept, men det som lagas skall också ätas upp, som min kompis Björn en gång sade när vi diskuterade dem som bakar kakor och desserter dagligen, fotar det och publicerar det på nätet.

 

Så skulle man väl kunna sammanfatta avsaknaden av godis på Krydderiet. Men i år gör vi ett undantag. Det är ju ändå jul. Fudge, eller mjuk kola, är klassiskt marknadsgodis som har fått en renässans de senaste åren och nu till jul får den extra mycket uppmärksamhet, så man kan väl lika gärna pröva?

 

Jag är riktigt nöjd med smaken och konsistensen. Känns som att äta fyllningen från ett en riktig smaskig saffranslängd. Onyttigt i allra högsta grad med andra ord=)

 

Hurusom, här är receptet till Thomas saffransgfudge, med kardemumma, vanilj och dubbelrostade sötmandlar:

 

2dl vispgrädde

4dl socker

2dl sötmandel

75g smör

1 paket saffran, 50g

2tsk vaniljsocker

1tsk malen kardemumma

 

 

Blanda alla ingredienser, utom mandeln i en tjockbottnad kastrull och koka på hög värme i 30-40 minuter. Rör med jämna mellanrum med träslev. Använd inte plast eller metall.

 

Under tiden kolasmeten kokar så rostar du mandlarna i en stekpanna på högsta värmen. Rör om med jämna mellanrum. När de börjar få små svarta fläckar så häll dem omedelbart i en skål eller tallrik. Låt dem svalna av och hacka dem sedan grovt. Rosta dem igen tills mandels vita insida får svarta fläckar. Ta av dem från spisen och häll över dem i skålen igen. Klart

 

Dags för det s.k. vattenprovet (det som alltid gick åt helvete när jag var barn). Ta en lite kola smet och droppa ner i ett glas vatten. Om smeten går att forma till en kula är den klar, annars får den koka en stund till. När vattenprovet är ok så häller du i de hackade mandlarna i kastrullen och rör om. Klä en form med bakplåtspapper, häll i smeten och förvara formen kallt. Skär bitar i önskad storlek. Njut=)

 

/Thomas

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kunde du inte lagt upp det där lite tidagre:/ Blir sugen, men jag är färdig med allt nu. Såg du inte min kommentar innan?

2011-12-23 @ 17:49:25
Postat av: Thomas

Jenny> Sorry, men idén föddes i morse när jag var på morgonpromenad med vovven:) Nej den missade jag för jag var stressad, sorry.

2011-12-23 @ 21:20:53
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0