Tema jul 2011: Köttbulle nr 3

 

Älgfärsbullar med trattkantareller, rödvin och örter.

 

Anledningen till att det dröjt med köttbulle nr 3 är att det varit omöjligt att få tag i lammfärs. Men när det ändå blir lite vilttema på årets julbord så passar väl älgfärs perfekt=) Dessa blev en riktig hit och jag tror utan tvekan att de kommer bli populärast av de tre sorterna jag lagat.

 

Du behöver:

 

500g älgfärs.

1 stor gul lök

1 stor bit rotselleri

1 ägg

2dl torkade trattkantareller

1dl ströbröd

1dl grädde

1dl rödvin

½dl vatten

1 svampbuljongtärning

2tsk timjan

2tsk rosmarin

2-3tsk salt

Många varv på pepparkvarnen.

Smör att steka i.

 

 

Skala och skölj rotsellerin noga. Riv den sedan på rivjärnets grova sida. Hacka löken mycket fint alt ge den samma behandling som rotsellerin. Fräs löken och rotsellerin tillsammans tills det fått fin färg.

 

Lägg trattkantarellerna i en kastrull. Krossa i buljongtärningen, häll i rödvin och vatten. Låt gå på svag värme under lock till svampen absorberat all vätska och är mjuk. Hacka den sedan grovt.

 

Blanda sedan rotfrukts och lökfräset med köttfärsen, ägget, grädden svampen och kryddorna. Avsluta med ströbrödet. Blanda väl och låt färsen svälla 5-10 min. Forma sedan till bullar i valfri storlek och stek dem sedan i smör tills de fått vacker yta på alla sidor. Lycka till=)

 

/Thomas

 

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Äntligen är du igång igen:) Funderade bara för någon dag sen vad som hände med dina julteman, men nu vet jag:) Måste säga att recepten är väldigt vågade men samtidigt spännande och intressanta. Skall testa göra en av dem iaf, det lovar jag:)



Kraam



2011-12-14 @ 19:38:06
Postat av: Thomas

Jenny> Jodå det går framåt, trots att vädret är helt värdelöst=) Tycker du borde testa alla tre, men en är bättre än ingen. Hör av dig=)



Kram

2011-12-16 @ 17:32:14
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: fina milton

Hm, skall till mina töser o där finns älgfärs.....detta måste provas!!! Kram! Fina

2011-12-19 @ 01:25:16
Postat av: Thomas

Fina> Hoppas ni får trevligt och kör försiktigt. Fan, missar en del kommentarer. Vet inte om det är blogg.se eller jag som inte är tillräckligt fokus.

2011-12-23 @ 21:31:43
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0