Tema jul 2012: Glöggat o klart=)

 

 Äppel och hickorygravad fjordlax på smörstekt fullkornsbröd serverat

med lågtempererad äggula, pepparrot samt citronsyrad rödlök.

 

Nobelmiddagarna har alltid fascinerat mig och jag antar att några av er, under åren som gått, läst mina tankar och mer eller mindre lyckade försök att laga något som kanske skulle kunna duga åt kungligheter, professorer, filosofer och författare=) 

 

Stadshuskällaren i Stockholm kan man äta samtliga menyer från den första, 1901, fram till dags datum, förutsatt att man följer deras regler gällande bokning/antal i sällskapet. Och även om det just nu inte är aktuellt med ett besök i huvudstaden så är det både trevligt och intressant och läsa menyerna. Inte bara trender gällande val av råvaror men även hur anrättningarna blir mer och mer komplicerade.

 

Så när det ikväll äntligen var dags för julens första glöggmys ville jag dra på stort. Inte för att det är något fel på en pepparkaka med mögelost, men för att markera att mycket har hänt sen 1800-talet då det glödgade vinet blev populärt runtom i landet och man avnjöt det med russin och mandlar=)

 

/Thomas

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0