Tema jul 2012: Julköttbullar 1

 

Köttbullar med enbär, grönpeppar och äpple

 

Godafton. Årets julköttbullar 1 står nu i kylen och svalnar. Resultatet blev bra även om grönpepparn kanske kunde ha varit tydligare. Men den kanske kommer över natten? Svårast är som vanligt att komma på en ny kryddning. Den får inte påminna om något som redan är gjort och den får inte vara för vågad. Ok, där ljög jag lite för jag gillar att ta ut svängarna, men då det är fler än jag själv som skall njuta av dem så behöver man inte sväva ut för mycket..typ=) Här är receptet iaf.

 

  • 0,8kg blandfärs
  • 3st gula lökar
  • 2st äpplen (jag tog ingrid marie)
  • 2st solovitlökar
  • 1 ägg
  • 1msk grönpeppar
  • 1msk enbär
  • 2 mörka köttbuljongtärningar.
  • 3msk ströbröd
  • 2tsk maizena
  • 3msk grädde
  • Matolja och smör till stekning

 

Mortla grönpepparn och enbären tillsammans ordentligt. Blanda i köttfärsen tillsammans med ägget. Skala och skiva löken. Skala och tärna eller klyfta äpplena. Ta bort kärnhusen. Fräs löken och äpplena tillsammans i lite smör och olja tills dem är mjuka och fått färg. Dra åt sidan och rör ner buljongtärningarna så att de smälter.

 

Låt svalna av. Skala vitlöken och klyfta den. Mixa lök och äpple tillsammans med vitlöksklyftorna och grädden till en slät puré i matberedare eller i lämplig skål med stavmixer.

 

Blanda purén i köttfärsen. Tillsätt maizena ströbrödet. Blanda ordentligt och låt färsen svälla i cirka 10 min.

 

 

Rulla köttbullarna och stek dem hastigt på hög värme så att de får färg. Låt dem sedan gå klart i ugn på 170 grader i 10 min. Den här satsen räckte till ca 55st.

 

Smaklig spis!

 

/Thomas

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0