Tema jul 2012: Julköttbullar 2

 

Köttbullar på torskrygg med citron, rosépeppar, örter och purjolök

 

Godafton. Tanken var att det här skulle göras på hederlig sill, men det möttes av smått oförklarliga protester. Så istället valde jag torskrygg. MSC-märkt såklart. Fiskbiffar och fiskbullar är gott och har varit med på Krydderiet vid olika tillfällen, men det är första gången som fiskbullar skall serveras på julbordet. Torsk har en förmåga att bli smaklös när det varit fryst så den lämpar sig perfekt att malas ner till färs. Då den är mager kräver den förstås en dos grädde. Receptet räcker till ca 25st.

 

 Du behöver:

 

  • 0,5kg Torskrygg eller filé
  • 1 dl grädde
  • 2 ägg (endast vitan)
  • 1 citron
  • 12cm purjolök (vita delen)
  • 2msk hackad gräslök
  • 1msk dill
  • 1msk rosépeppar
  • 2tsk salt
  • 1msk vetemjöl
  • 2msk ströbröd
  • 2tsk bakpulver
  • Matolja till stekning.

 

 

Tina torskryggen och låt den rinna av ordentligt och klappa den torr med hushållspapper. Skär den i tärningar. Mixa den helt slät tillsammans med grädden i matberedare eller i lämplig skål med stavmixer. Knäck äggen men häll enbart i vitan i smeten och blanda runt. 

Finriv skalet från citronen blanda i färsen tillsammans med saften från halva. Strimla och hacka purjolöken fint. Skölj den i durkslag och låt rinna av. Lägg i färsen och tillsätt gräslök, dill, rosépeppar och salt. Blanda väl. Därefter är det dags för mjöl, ströbröd och bakpulver.

 

 
 
Låt färsen svälla 10min. Forma bollar i lagom storlek och stek på medel värme. Då smeten är väldigt löst är det viktigt att du använder en teflonpanna eller annan med släpp lätt-beläggning.
 
 
 
 
Det bästa är att du låter bullarna ”sköta sig själva” medans de får färg. Ju mer man petar på dem, desto sämre form får de=) Lägg heller inte i för många då de riskerar att växa ihop när de sväller. Räkna med en 4-5 min innan det är dags att vända dem. Kör dem sedan klart i ugnen i 12 min på 170 grader. De här blev goda och jag tänker mig att de skall serveras antingen som de är eller med en pepparrotsfraiche vid sidan om=) Har även gjort Janssons, så nu är det bara sill och gravlax kvar, sen har jag gjort mitt till årets julbord. Emellan det skall jag hinna med och köpa klappar, hälsa på kompisar i Malmö så det är fullt upp=) 

 

Ha en fortsatt trevlig kväll.


/Thomas

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0