Tema jul 2012: Tankar om snön

 

Så blev det till slut vinter här nere i söder också, även om mängden snö lämnar mycket åt fantasin så är det oerhört skönt o slippa dis, lera och fästingar. Fast om jag tänker efter så behöver jag inte komma på någon praktisk ursäkt som rättfärdigar att vädret är som det skall vara i december. Jag gillar vintern och jag är inte ensam om det, även om många antagligen inte vill skylta med det offentligt. Det lämnar vi istället åt artister som varje år släpper julskivor där mys framför en sprakande brasa i ett hus omgivet av ett gnistrande snölandskap romantiseras och i hemlighet minns vi barndomens winter wonderland.

 

Fast visst är det svårt att gilla årstiden när man samtidigt ser vad den ställer till med. Var ju själv uppåt landet för ett par dagar sedan och man inser mer och mer att det bara är turen som avgör ifall man kommer fram eller hem igen. Och när man betalat dyrt blir man både irriterad och oroad. Varför måste det alltid ta sån tid? Kommer jag tvingas spendera ett x antal timmar utanför en stängd stationsbyggnad i 15 minusgrader?

 

Nattsudd. Dags o resa vidare. Thanx för att man slapp vänta ute=)
 

Nu verkar dock ansvariga delvis tagit till sig av kritiken då t ex Sundsvalls central var nattöppen. En väktare kom dit då och då för att se till att alla resenärer skötte sig alt att vi inte fick besök av oönskade. Det hade ju varit trevligt om Pressbyrån varit öppen så man kunde köpa sig något varmt och dricka. Det där sista la jag till bara för att klaga. Som nyss skrivet hade vi lika gärna kunnat sitta utanför stationen i 2½ timme och det hade varit så där kul. Fast när är det då befogat att klaga? Stockholm blev lamslaget av snöovädret och tidningarnas murvlar har mycket åsikter om inställda flyg och tåg eller hur mycket lokaltrafiken borde tåla.

 

Och jag har själv lämnat hemmaplan 15:40 och hoppat av en buss 21:15 på Södervärn i Malmö och pulsat fram genom staden med snö upp till knäna och undrat vart de gjort av plogbilarna. Sen kan man ju vara efterklok och fråga sig själv om det verkligen var nödvändigt att resa den där eftermiddagen trots att SMHI varnat för problem. Och det är väl där det egentliga problemet ligger. Vi förväntar oss att vi skall kunna resa när vi vill, vart vi vill och hur vi vill. Sen är det ju en helt annan sak när jag nu kom ner till Skåne efter min resa från Jämtland och tåget stannar någonstans mellan Hässleholm och Kristianstad. Först heter det att vi väntar på ett mötande tåg. Tiden går. Och går. Folk börjar bli otåliga. Och mycket riktigt. Det har kommit snö i växlarna. Jag tittar ut över åkerlandskapet med en knapp dm blötsnö. Runtomkring mig hör jag sura kommentarer. Det är inte möjligt?! Årets första snö?!

 

Och det ligger något i det, för den här gången handlar det inte om någon ”snökanon” som skoningslöst slagit till utan om ett lättare snöfall som ansvariga myndigheter känt till i flera dagar. Tyvärr lär det väl vara så här i framtiden också. Så man får helt enkelt planera sitt resande lite bättre. Den här gången köpte jag en ombokningsbar biljett och hade jag inte gjort det hade jag min resa hem kanske blivit lite krångligare. Men hem kom jag iaf.

 

 

Nu hoppas vi att kylan håller i sig och att vintern stannar ett bra tag till=)

 

/Thomas

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0