Tema Jul: Köttbullarna

Förra året gjorde jag ett exotiskt alternativ till den klassiska julköttbullen, som både fick ris och ros. En del uppfattade det som att svära kyrkan medan andra lovprisade den vågade kryddkombinationen.  Självklart görs det julmat på Krydderiet även i år och här är årets utstickare på mitt julbord. 


Köttbullar med röd curry, kokos, lime och koriander:

  • 0,8kg blandfärs
  • ½ purjolök, finhackad
  • 5 vitlöksklyftor
  • 1 lime, cest + saft
  • 1½-2dl kokosmjölk
  • 1 ägg
  • 1½-2dl ströbröd
  • 2-3 msk potatismjöl
  • 2 tsk tomatpuré
  • 2-3 tsk röd currypasta
  • 2-3 tsk koriander
  • ½dl kokosflingor, gärna rostade
  • 2 tsk malen ingefära
  • 1-2 msk flytande honung
  • Salt och peppar efter smak

Börja med kryddbasen. Häll upp kokosmjölken i en skål. Pressa i vitlök och blanda tillsammans med kryddorna, tomatpuré, kokosflingor limesaft och det rivna skalet. Blanda väl innan du knäcker i ägget annars klumpar det sig lätt.


Ha i färs och hackad purjolök, lite i taget och rör ihop med slev och pudra ner potatismjölet. Många brukar blötlägga ströbrödet i vätskan som skall i färsen, men själv föredrar jag att blanda i ströbrödet direkt i då den suger upp överflödet och gör bullarna eller biffarna lätta att arbeta med. Låt färsen stå och vila en halvtimme innan det är dags rulla och steka. Provstek gärna och är konsistensen för lös så är det bara att ha lite mer ströbröd. Jag stekte mina på medel värme i ca 5 min och lät dem sedan gå färdigt i ugnen på 150 grader i 10 minuter. Och du som ramlar av stolen nu, jag har även gjort en omgång klassiska:)


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Vettä!

Hahaha! Verkar ju helfestligt! Måste ju bara prova dem:)

2009-12-22 @ 16:31:33
Postat av: Peter

God Jul Thomas! Ett recept värt o pröva om man hoppar över koriandern...



Du som använder ganska mycket rotfrukter, vad tror du om dessa varianter på frestelsen som man ser lite överallt?



2009-12-22 @ 20:46:41
Postat av: Thomas

Vettä!> Tackar, tackar. Hoppas dem blir bra då. Vad blir det annars på julebordet?



Peter> Det samma! Jag skulle egentligen använda färsk koriander men glömde handla. Jag erkänner att jag var lite tveksam när jag rillsatte den torkade, men det blev bra.



Jag har själv funderat men jag får kompromissa:) I år får det räcka med den gravade laxen och curryköttbullarna. Kanske nästa år.

2009-12-22 @ 22:58:53
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Vettä!

Det blir lite av varje. senapsill, löksill, rökt ål och rökt lax. Köttbullar, prinskorv, svamppaj, Janson, skinka och rödbetssallad och gröt. Och så russinbröd, ost och julöl. Det bästa helt enkelt=)

2009-12-23 @ 10:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0